Resultatet av Black Friday i år, er en robotstøvsuger. Valget falt ned på en iRobot Roomba 896. (896, 895, 891 er alle i 890 serien, og er funksjonsmessig lik. Forskjellen er tilsynelatende kun hvilken kjede som selger de og eventuelt fargevalg). Roboten kan blant annet kjøpes hos Whiteaway*, Skousen* og CD-ON*
Når jeg hentet denne kassen på postkontoret var det ingen hemmelighet hva jeg hadde kjøpt. Så damen på postkontoret ønsket meg lykke til med min nye robot.
Et lag til med innpakning før man finner hva man leter etter.
For å komme i gang må plastikken fjernes og noen gule pappbiter som dras ut av roboten. Strømforsyningen plugges i veggen med vanlig EU-stikk.
Før førstegangs bruk, skal støvsugeren ladde i 3 timer. Mens den ladder, kan man stille inn roboten med hjelp av iRobot appen. To knapper må holdes inne for å sette den i programmeringsmodus for å konfigurere Wifi. Appen er veldig lett å bruke, og forklarer hvordan det skal settes opp.
Inne i appen setter man opp en ukeplan for støvsuging.
For å starte støvsugejobben kan man enten trykke på Clean knappen på roboten eller velge dette i appen. De første rundene rundt i huset stoppet roboten flere ganger fordi den satt seg fast eller fikk i seg noe den ikke tålte. Lange snorer, hårstrikk, ledninger og andre småting på gulvet skaper problemer. Men etter å ha fjernet de åpenbare tingene, klarer den seg fint på egenhånd.
Vi lar den støvsuge når vi ikke er hjemme, fordi den ikke akkurat er lydløs. Målte den selv til 65 dB(A) med min iPhone. I spesifikasjonene hos iRobot står det 58 dB
Det som er skremmende er hvor mye støv den har klart å finne på en runde. Så etter 4 dager i bruk, må jeg si at jeg er fornøyd 🙂
Når jeg får testet den medfølgende virtuelle veggen skal jeg skrive mer om hvordan den virker!