Rendering/Animering i 3D – Blender


Reklame - Artikkelen inneholder annonselenker

I de siste årene har jeg brukt Autodesk Fusion 360 for å tegne forskjellige ting i 3D. Det har både vært arbeidstegninger til forskjellige prosjekter, og ting til å printe ut på min 3D printer. Fusion 360 har vært helt suverent til dette. Det beste av alt, er at det er gratis. Etter tidligere å ha brukt Pro Engineer og Solidworks i jobb sammenheng, er det et program som lar seg lett lære. Før jeg fant Fusion 360 brukte jeg FreeCAD som også er et ok program. Bakdelen med FreeCAD er begrensingene på sammenstilling av modeller.

En av begrensningene i Fusion 360 og FreeCAD synes jeg er rendering mulighetene. På bilde over er min egen sløydbenk opptegnet og rendret i Fusion 360.  Etter å ha surfet på nett for å finne ut hvordan de proffe gjør dette, så kom jeg over en del Rendering/Animasjon programmer som ble brukt. Det som det endte opp med at jeg lastet ned var Blender. Dette er et Open Source program (www.blender.org) som er gratis, og har en enorm mengde tutorials på Youtube.

For å komme i gang startet jeg med en serie tutorials på Youtube. Blener Guru har et sett med veldig gode tutorials for nybegynnere.

Når disse var gjennomgått, tok jeg neste nivå som gikk på Texturing og litt mer avansert modulering.

Her er den samme høvelbenken som i begynnelsen av artikkelen, bare modifisert i Blender. Kommer tilbake med flere prosjekter når kompetansen stiger 🙂

 



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.