Det har nå gått mange år siden vi byttet bil sist, og nå ble Volvoen erstattet med en 2020 modell Audi E-tron 55. Det blir en helt ny hverdag med radiobil istedet for en ekte dieseltraver.
Siden bilen ikke var lakkbehandlet med keramisk coating når jeg kjøpte den, bestilte jeg tid hos Bilbyen bilpleie for behandling. Valget falt ned på DITEC® Ceramic Ultra.
Egen tidligere erfaring med DITEC®
Det var ikke lett å finne tester på DITEC® Ceramic Ultra på Youtube, men egen erfaring fra den rimeligere behandlingen (DITEC® Orginal) jeg hadde på min Volvo V60, gjorde valget lett. Les mer om behandlingen av Volvoen her. Selv etter 3 år fungerte behandlingen fint (innom på etterbehandling). Har du tilfeldigvis lyst å kjøpe bilen eller se flere bilder – ligger den ute på Finn.no
Erfaringsmessig er det en drøm å vaske en bil som er behandlet med en coating. Til daglig (eller det vil si ukentlig) vasker jeg bilen med skumkanon. Hele vaskeprosessen er gjort på 15 min. Se dette innlegget om skumvasking
Teslabjørns erfaring med Ditec
Bjørn Nyland (Teslabjørn) har laget en film om når han behandlet sin bil med Ditec:
Hva er egentlig keramisk overflatebehandling?
En keramisk coating er et flytende stoff som danner en sterk, hard, slitesterk hinne på klarlakken. Dette gjør at det skal mye mer til før noe fester seg til lakke. I tillegg vil hinnen redusere risikoen for riper. Les mer om DITEC® Ceramic Ultra her
Det finnes et utall forskjellige typer, og jeg tror nok de fleste sverger til sin type. Youtuberen Scott H har testet 34 typer over 2,5 år. Flere har allerede sluttet å virke. DITEC® Ceramic Ultra finner jeg ingen tester på, men har 9 års garanti!?
Anbefaler å se denne filem til Scott H:
Det hadde vært kjekt om DITEC hadde deltatt i en slik test, slik man viste hvordan det lå an mot konkurrentene!
Det så jo virkelig lekkert ut. Har tatt noe liknende hos Volvo når bilen var ny, men den er ikke like blank.
Blir spennende å se hvordan det blir om et år eller to… En Volvo blir nok aldri så blank som en Audi 🙂