Garasjejekk Bahco BH13000 monteres


Reklame - Artikkelen inneholder annonselenker

Etter kjøp av ny bil meldte behovet for en ny garasjejekk fort. Min gamle jekk var den billigste sorten man fikk kjøpt på Biltema, og er for svak for å løfte en Audi E-tron.

Valget falt ned på en kvalitetsjekk fra Bahco – BH13000. Den er godkjent for å løfte 3000kg og bør holde selv for den tyngste bilen. Løfte høyden er fra 90mm til 552 mm som skal klare å løfte den høyeste SUV! Jekken veier over 50kg, så det er ikke en jekk som man tar med seg rundt om kring.

Montering av garasjejekk

Jekken kommer flatpakket i en eske og består av 5 deler som må monteres sammen. Vekten på jekken er over 50 kilo, så det merkes når den skal løftes på.

Stangen til jekken monteres med to bolter som skrues inn gjennom stangen, som er gjenget, for så å feste låsemuttere på baksiden.

Håndtaket festes på stangen med en gjennomgående bolt, som festes med en mutter på baksiden.

Før fotpedalen kan festes, må transportsikringen fjernes. Det er den røde plastbiten som låser fast pumpen. For å klare å løsne denne, presses pumpen forsiktig.

Fotpedalen festes med to gjennomgående bolter med skive, låseskive og mutter. Litt knotete å komme til på baksiden for å holde mutteren. Pedalen er fjærbelastet slik den må holdes på plass mens bolten skrues.

For å låse jekkestangen fast til jekken, strammes den blanke bolten. Den går inn i et spor i stangen slik den holdes fast, samtidig som den kan roteres.

Første test for å løfte bilen fungerte nesten godt. Fant ut at det der viktig å vri hardt på stangen for å låse tilstrekkelig. Første test seg jekken sakte ned igjen.

Ønsker du å kjøpe en slik jekk, kan du sjekke her hos Prisjakt

Test av jekk

En mer utfyllende test av garasjejekk kan sees her på Youtube:



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *