Gnav – Historisk selskapsspill


Reklame - Artikkelen inneholder annonselenker

Noen av Gnavbrikkene. Blanding av tallbrikker og bildebrikker

Gnav er et selskapsspill som det antas kom til Norge på 17-hundre tallet fra Danmark. Selv om det i dag er mest kjent som et kortspill, er det veldig populært som brikkespill. For mer av historien om Gnav, kan det leses på Wikipedia og Gnav.no

Spillet kan spilles av 2-20 personer og passer derfor godt som et selskapsspill. Gnav består av 42 brikker med forskjellige bildesymboler og romertall fra 0 til 12. I tillegg trenger man noe å ha brikkene i (f.eks. en pose) og en form for sjetonger (kan være fyrstikker eller mynter)

Brikkene

Gnavbrikkene deles inn i to hovedgrupper – tallbrikker og bildebrikker. Alle brikkene kommer i par, slik at i Gnav er det 21 forskjellige brikker.

Tallbrikkene

Tallbrikkene er romertall fra 1 til 12 og i tillegg kommer 0. Høyere tall, jo bedre

Bildebrikkene

Bildebrikkene i Gnav er 7 stk, og alle disse har en egen betydning og handling tilknyttet seg.

  • Gjøk
  • Dragon
  • Katt
  • Hest
  • Hus
  • Potte
  • Ugle
  • Narr

Gjøken

Gjøken er den fremste brikken og stopper spillet. Når sidemann ønsker å bytte brikke, skal den som har gjøken si «Stopp for gjøk!» Omgangen er da over.

STOPP FOR GJØK!

Dragon

Dragon er den nest beste brikken og stopper byttet med den som ønsker å bytte. Den som har Dragon sier «Hugg av!» Den som ville bytte må betale en sjetong til den med Dragon, og får heller ikke bytte. Spillet fortsetter på andre siden av spilleren med Dragon.

En dragon var fra 1500-tallet en soldat som beveget seg til slagmarken til hest, men steg av for å slåss som en infanterist

Hugg av!

Katt

Katten er den tredje beste brikken, og stanser bytte. Spilleren sier da «Kiss, bytt om!» Alle som har byttet tidligere må bytte tilbake, og må beholde sin brikke. Spillet fortsetter på andre siden som normalt på andre siden av spilleren med katten.

Kiss, bytt om!

Hest

Hest er den fjerde beste brikken, og gjør at den som ønsker å bytte, må bytte med nestemann. Den som har hestebrikken sier «Hest forbi!»

Hest forbi!

Hus

Huset er den femte beste brikken. Den fungerer på samme måte som hesten, og spilleren som ber om å bytte, må henvende seg til neste spiller. Den som har Husbrikke, sier «Hus forbi!»

Hus forbi!

Potte

Potten kommer etter tallene i verdi, altså på nittendeplass. Så denne brikken er det om å gjøre å bytte bort.

Ugle

Uglen kommer etter potten i verdi, så nummer tyve i rekken.

Narr

Narren er den dårligste brikken av de alle. Den som får Narren utdelt, må banke med brikken i bordet.

Den som har Narren må betale når spillomgangen er over. Det må også den med nest dårligste brikken.

Dersom to spillere har fått Narren i en omgang, må begge stå over omgangen, men får en sjetong fra potten.

Spilleregler

Alle spillerne begynner med et likt antall sjetonger (knapper, fyrstikker, mynter e.l.)

En person deler ut en brikke til hver og sier «SE» når alle har fått. Spilleren til venstre for den som delte, vurderer som hen ønsker å bytte eller beholde sin brikke med spilleren til venstre.

Når en person blir bedt om å bytte, må han gjøre dette, så fremt han ikke har en brikke som har instrukser om noe annet (se beskrivelse på bildebrikkene).

Slik går det rundt til alle spillerene har byttet eller beholdt sin brikke, eller at en blir spurt om å bytte mens hen har gjøken. Sise spilleren (den som delte) kan velge å bytte sin brikke med en som ikke er utdelt.

Den som delte sier så «Vis frem», og alle viser sin brikke. Den som taper, må betale til en pott på bordet. Dersom to personer har like dårlige brikker, må begge betale.

Vinneren er den som sitter igjen med sjetonger til slutt. De som ikke har noen igjen, ryker ut av spillet.

Ønsker du å kjøpe et slikt spill? Se her https://hushagehobby.no/butikk/produkt/gnav-spillbrikker/



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *