Sjømerker


Reklame - Artikkelen inneholder annonselenker

Sjømerker som benyttes langs kysten
Sjømerker

En av de viktige tingene når man ferdes på sjøen er å kunne å lese kart, og skjønne hvordan de forskjellige symbolene på kartet ser ut i virkeligheten.

Sjømerkene i Norge følger IALA system A, som der det samme som resten av Europa. I Norge er som regel merkene uten de tilhørende symbolene. (Feks trekanter og kuler.) Disse er ikke montert pga værforholdene her til lands (Les mer her på Wikipedia)

Sjømerkene er enten flytende eller fastmontert for å være et hjelpemiddel i forbindelse med navigasjon. De vanlige merkene er Kardinalmerke, Lateralmerke, Faste merker, Spesialmerker, Frittliggende grunner og senterledsmerker. I tillegg kommer Fyr og lykter (Mulig disse havner under faste merker. Kystverket har en god side som beskriver dette godt.

Kardinalmerker

Kardinalmerker

Det finnes fire kardinalmerker. Disse markerer hvilke side av en fare det er trygt å seile. Navnene på merkene kommer fra kompassretningene – Nord, Øst, Sør og Vest. Disse merkene er alltid flytende. Som et eksempel vil Sørmerke identifisere at det er trygt å seile sør for merket.

Nordmerket

Nordmerke

Nordmerket kjennes igjen ved at det er svart øverst og gult under. Legg også merke til at det har en spiss topp. Dersom det er lys på et nordmerke, vil det blinke kontinuerlig med hvit lys. Også kalt Quick. (Q W)

Østmerket

Østmerke

Østmerket kjennes igjen ved at det er svart øverst, gult på midten og svart nederst. Legg også merke til at det har en spiss topp. Dersom det er lys på et østmerke, vil det blinke 3 ganger hvit lys før det er mørkt. Også kalt Quick (3). (Q(3) W)

Sørmerke

Sørmerke

Sørmerket kjennes igjen ved at det er gult øverst og svart nederst. Legg også merke til at det har en butt topp. Dersom det er lys på et østmerke, vil det blinke 6 ganger hvit lys før lyser hvitt før det igjen blir slukket. Også kalt Quick (6) + Long Flash. (Q(6) W + LFl W)

Vestmerke

Vestmerke

Vestmerket kjennes igjen ved at det er gult øverst, svart på midten og gult nederst. Legg også merke til at det har en butt topp. Dersom det er lys på et vestmerke, vil det blinke 9 ganger hvit lys før det slukkes. Også kalt Quick (9). (Q(9) W)

Lateralmerker

Lateralmerker

Lateralmerkene viser hvor hovedleien går. Det vil si at om du har riktig lateralmerke på riktig side, vil du unngå grunne farvann. Fargene viser hovedretningen til leien. Så dersom du seiler i hovedretningen skal du ha rødt om babord og grønt om styrbord.

Grønt lateralmerke (Styrbord)

Det grønne lateralmerket har spiss topp. Dersom det er lys på merket, vil det være grønt. Karakteristikken kan være hva som helst.

Rødt lateralmerke

Det røde lateralmerket har en butt topp. Dersom det er lys på merket, vil det være rødt. Karakteristikken kan være hva som helst.

Frittliggende grunne

Frittliggende grunne

Sjømerket for frittliggende grunne er vekselvis svart og rødt. Dette benyttes hovedsakelig i leier hvor det er store båter som passerer og merker grunner som ligger midt i leia.

Dersom den er utstyrt med lys, vil den lyse to ganger før en mørkeperiode. Fl (2) W

Senterled merke

Senterled

Senterledmerket er mer av den sjeldne typen og har vertikale striper av rødt og hvit. Merket markerer midten av leia, så her kan båter passere på begge sider.

Er det utstyrt med lys, vil det være Hvitt, og enten som ISO eller to lange blink pr 10 sekund.

Nye farer

Merke for nye farer

Merket for nye farer er også et sjeldent syn. Det er vertikaltdelt med vekselvis blått og gult. Det benyttes for å merke nye farer, slik som nye grunner, skipsvrak osv.

Dersom det er lys på merket, vil det være vekselvis 1 sekund blått lys og 1 sekund gult lys med 0,5 sekund mørke mellom.

Spesialmerke

Spesialmerke

Et spesialmerke er gult i valgfri form med et gult kryss over. Dette merket benyttes blant annet for å vise hvor det er badeplasser og forbud mot båter.

Det benyttes også blant annet til havbruksinstallasjoner.

Faste sjømerker

Faste sjømerker står fast og flyter ikke. Et slikt merke kan være en båke, varde, jernsøyle, stake, eller Hurtigbåtmerke med Indirekte Belysning (HIB)

Varde

Varde

En varde er står fast på et synlig skjær eller land. Ofte er det laget av lødd stein og er laget på en slik måte at den skal gi god kontrast til omgivelsene og lett å identifisere. Den kan ha et toppmerke som viser vei til farbar led.

Båke

Båke

En båke er et større sjømerke som er plassert på land. Ofte er det laget i treverk, og malt i en farge som gjør den godt synlig. Noen båker har retningsviser som viser vei til trygt farvann

Jernsøyle og stenger

Jernsøyle med viser

Jernsøyler og stenger kommer i forskjellige varianter. Jernsøylen er festet til et synlig skjær eller land mens stenger er festet til skjær, grunner, steiner eller tørfall. Noen har retningsviser, mens andre kun viser hvor grunnen er. Viktig å se disse i sammenheng med sjøkartet.

Noen av merkene har farge og refleks. Disse skal ha farge etter retningen i leien (Slik som lateralmerkene)

HIB – Hurtigbåtmerke med indirekte belysning

HIB

Hurtigbåtmerke med indirektebelysning er et sjømerke som skal gjøre det enklere å navigere trygt både på natt og dagseilas. Merkene viser korridoren hvor det er trygt å seile. Fordelen med indirekte belysning, er at det fungerer også bra på korte avstander i forhold til tradisjonelle lanterner som fungerer best på litt avstand.

Hurtigbåtmerkene blir opplyst av en lyskaster, derav navnet. I tillegg har de en lanterne som enten lyser fast eller har en lysekarakteristikk angitt i kartet. Fargene følger samme prinsippet som lateralmerker.

Nummerene på merkene er for enklere identifisere de. Partall på babord og oddetall på styrbord.

For en mer utfyllende beskrivelse anbefaler jeg å lese på kystverket sin side her

Trenger du en modell av et sjømerke?

Dersom du trenger en modell av et sjømerke, se her



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *